söndag 29 augusti 2010

tårtfyllningar=)

Tiden bara rusar fram! Har varit mycket jobb för mig det senaste... Har nu jobbat 7 dagar på raken och har 5 dagar kvar tills ledigt. Men då ska det bli kul för då ska jag, Annika, Magnus och lilla Amanda på resa!


I lördags var det bröllop på schemat och dom bjöds på god 3-rätters och efter det tårta! Dom hade önskat en tårta med två olika fyllningar i. Den ena var vit chokladmousse och den andra citron/lime mousse. En mycket god smak kombination!!


Här kommer receptet på citrusmoussen;

3 gelatinblad
3ägg
1 dl socker
4 msk citronsaft
3 msk limesaft
1 st rivet limeskal
1 st rivet citronskal
100 gram smör
2 dl creme fraiche

Blötlägg gelatinbladen
Vispa ägg och socker poröst. koka upp saften och skalet och låt smöret smälta i. Häll blandningen över äggsmeten och rör om. Häll sedan tillbaka i kastrullen och rör tills första bubblan. Tag av kastrullen. Smält i gelatinbladen. Sila och låt svalna.
Vispa creme fraiche fast och vänd ner i den avsvalnade krämen. Låt stå kallt minst 30 min.
Klart!


Förresten, har oxå hunnit med att åka fyrhjuling!! En rolig upplevelse blandad med skräck och glädje=) Ibörjan var det lite svårt men tillslut lärde man sig=)



2 kommentarer:

  1. snygg tårta! Jag blev så nyfiken på vart ni ska resa, jag försöker minnas men jag tror inte att jag hört något om det.. Jag gillade din kommentar, kaneldoften måste passat perfekt till det inlägget!

    SvaraRadera
  2. Den måste jag testa!
    /Helena

    SvaraRadera