söndag 9 maj 2010

en värld av drömmar....


Letade idag efter ett recept på drömmar på nätet. Men det var inte det lättaste fick jag reda på... Det fanns hur många som helst och det ena var inte det amdra likt. Eller jo, ingredienserna var samma men måtten varierade väldigt. Bestämde mig för ett där bilden var fin=) Men kan inte ge receptet toppbetyg. Dagen blev så smulig så efter mycket knädande fick jag ha i extra smör och några vattendroppar. Goda blev dom men inte så spröda som jag skulle vilja ha dom. Vet ni något bra recept på drömmar som aldrig misslyckas??

Skriver med receptet iallefall även om jag inte kan rekomendera det...

200 gram margarin
2 dl socker
2 msk vaniljsocker
0,5 tsk hjortronsalt
5 dl vetemjöl

Vispa margarin och socker poröst.
Blanda alla torra ingredienser.
Blanda ihop allt och rulla ut till fingertjocka längder. Dela i bitar och rulla till bollar.

Sedan grader och tid... Stod i recept allt från 125 grader till 175 grader. Jag kompromissade och tog 150 grader i 15 min. Blev faktist bra då!



1 kommentar:

  1. SÅ gott med drömmar! Det var längesedan jag bakade sådana. För att få den speciella sprödheten, tror jag det är olja i degen som är grejen. Receptet i "sju sorters kakor" är riktigt bra, det rekomenderar jag. 150 grader står det där!

    SvaraRadera