tisdag 11 maj 2010

småkakor!!



Har fått lite dille på småkakor just nu... Igår gjorde jag en grundkakedeg som jag idag bakade ut. Finns massor av sorter man kan göra bara men har grunden klar! Idag blev det två sorter, en syltkaka och en kanelkaka. Ska bara låta dom svalna lite till sedan ska jag smaka!

Grundrecept:

5 ½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 dl florsocker
300 gram kallt smör
½-1 dl kallt vatten

1. blanda alla torra ingredienser.
2.tärna smöret och nyp ihop det med mjölblandningen.
3. häll i vattnet och arbeta ihop till en deg. Knåda inte för länge, den ska precis gå ihop.
4. lägg degen plastad i kylen minst 6 timmar!

Syltkaka:
1. Rulla degen till små bollar och platta ut dom på en plåt med bakplåtspapper.
2. Tryck en grop i mitten av varje kaka och klicka i en klick valfri sylt. (jag varierade med jordgubb, lingon och blåbär)
3. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 10 min, tills de fått lite färg.

Kanelkaka:
1. Blanda 1 msk socker och 1 tsk kanel.
2. Rulla till små bollar och tryck ut till kakor på en plåt med bakplåtspapper.
3. Räffla varje kaka med en gaffel
4. Pensla med uppvispat ägg och strö på sockerblandningen.
5. Grädda i 175 grader i ca 10 min, till de fått en ljus färg.




2 kommentarer:

  1. Nu har jag kollat på dessa kakor varje dag (nästan) i drygt en månad. Börjar bli lite trött på dem :) fast goda ser dem ut!!!

    SvaraRadera