måndag 11 april 2011

macarones!!!


Det blev macarones igår!! Ganska enkelt att göra men det är svårt att få dom perfekta. Mina blev ganska små, men det gör ju ingenting. Då får man ta fler=) Receptet kommer nedan: Kakorna:

110 gram sötmandel

170 gram florsocker

90 gram äggvita (ca 3 st)

2 msk socker

några droppar karamellfärg

Fyllning:

125 gram vit choklad

50 gram hallon

2 msk vispgrädde

ev några droppar karamellfärg


Skålla mandlarna och låt dom torka. Mal mandlarna i en mandelkvarn och blanda sedan med florsockret. Vispa äggvitan och tillsätt sedan strösockret. När det blivit en tjock maräng vänd då i mandel och florsockerblandningen. Spritsa ut på en plåt med bakplåtspapper ca som en 5krona. Låt vila på plåten ca 1 timme innan ugnen. 125 grader i ca 20 min.

Fyllningen: Hacka chokladen. Mixa hallonen och koka upp det med grädden. När det kokat upp häll i chokladen och vispa tills det löst sig. Låt stå i kylen ca 1 timme innan det spritsas mellan 2 maränger. Förvaras i kylen.




2 kommentarer:

  1. Skitbra blev dom ju! Små ska de va. Jag tror jag ska testa lägre ugnsvärme, det kanske är det som gör att de inte spricker...

    SvaraRadera
  2. Oj vad fina och så goda de ser ut, mums :) Men jag tycker det verkar ganska jobbigt. Får nog ha en helledig dag om jag ska pröva att göra dem.

    SvaraRadera