söndag 3 oktober 2010

Cupcakesdax!!

Det blev två olika sorters cupcakes bakade ikväll! Jag har gjort båda förut så jag vet att de är goda! Den mörka är banana fudge cupcake och den andra är carrot ginger walnut cupcakes. Båda tagna från Lailas kokbok "A piece of cake". Receptet på morots cupcaken hittar ni under juli månads inlägg och det andra kommer nedan!


3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3½ dl mjöl
2 tsk bakbulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 gram mörk choklad
1 tsk kanel
1 banan

Fudge glasyr
1½ dl grädde
2 msk honung
4 msk farinsocker
1 msk smör
200 gram mörk choklad

Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst.
smält smör, häll i gräddfilen och kaffet och blanda med äggsmeten.
blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten. Skiva i bananen.
Fyll muffinsformarna och grädda i 175 grader i ca 15 min.

Glasyren:
Koka grädde, honung och farin.
Tag av kastrullen och smält i smöret och chokladen. Låt svalna innan den breds över muffinsarna!

När jag gjorde fudgen blev det väldigt mycket över som inte gick att få plats med på muffinsarna, så man behöver inte göra hela receptet=)

Nån som är sugen på fika??=)=)



2 kommentarer:

  1. Mums mums så gott :) Här blev det köpta mazariner. Inte så goda som dina muffins men det fick duga.

    SvaraRadera
  2. Oj va mycket nytt här på bloggen. Kul! Du verkar ha haft en riktigt mysig njutarhelg. Helt i min smak :)

    SvaraRadera