måndag 26 juli 2010

Focaccia!!

Ett riktigt gott bröd att ha till maten är focaccia! Det kan man vairera på många olika sätt med att byta ut grejerna man stoppar ovanpå brödet. Jag valde focaccia med körsbärstomater och basilika! Mums!! Här håller dom på att jäsa!


Här nedan; Klara!!!


Receptet
2 bröd:
25 gram jäst
3 dl ljummet vatten
½ dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7-8 dl vetemjöl
1 kvist körsbärstomater
1 kruka bailika
+ olja och flingsalt till plåten och utbakning

Smula jästen och rör ut den med vattnet, tillsätt honung, olja och salt. Tillsätt mjölet lite i taget. knåda ca 5 min. Låt jäsa ca 45 min. Häll sedan upp den på ett mjölat bakbord. dela i två bitar. knåda och platta ut till ca 1½ cm tjocka. Lägg på en oljad plåt med flingsalt. Låt jäsa igen ca 30 min. Gör hål med fingern och stoppa i körsbärstomater och basilikablad lite här och var. Ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt. Grädda i ugnen 225 grader i ca 10 min!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar