söndag 17 januari 2010

Lördagkväll...

Det var lördag igår och då begav jag mig till jobbet för att jobba på ett bröllop. Det var inte så stort, 48 personer så jag jobbade själv i köket.

















Det bjöds på 3-rätters med skaldjurssoppa till förrätt, kalvytterfile till varmrätt och cheesecake till dessert. En riktigt trevlig meny!


















Efteråt var det naturligtvis tårta oxå=) Jag gjorde även denna gången med jordgubbsmousse i, den är väldigt bra som fyllning i tårta. Här kommer receptet:
2,5 dl fruktpuré
100 g florsocker
4 st gelatinblad
400 g grädde

1. blötlägg gelatinet
2. vispa grädden lätt fluffig
3. blanda puré och socker
4. krama ur gelatinet och värm i micro eller ugn, blandas sen snabbt ner i puréblandningen.
5. grädden blandas ner i puréblandningen, tänk på att ta en klick grädde i taget, detta är så den inte spricker och blir grynig.

När man gör fruktpuré, använd gärna en mixer eller blender. Men allra bäst är en råsaftcentrifug. 350 g bär blir 2,5 dl puré.

Idag bär det av till Alebacken för att åka lite skidor!!

Ha de bra!!

3 kommentarer:

  1. Vilken fin mat, lyx! En bit tårta hade suttit fint nu :)

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot att få smaka en sådan meny någon gång / P

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar mat. Men jag fattar inte hur man kan vara ensam i köket med nästan 50 pers att lägga upp varm mat till, duktigt.

    SvaraRadera